Tidningsbranschen för barn kanske inte blomstrar på samma sätt som den gjorde för ett tjugotal år sedan, detta på grund av införandet av de digitala världar barnen tar del av idag. Då och då dyker det dock upp en ny tidning eller ett magasin som riktar sig enkom till barn. Många är vi som kommer ihåg hur fint det var att komma hem med ett nyinköpt tidsfördriv i form av en tidning fylld med serier, pyssel och härliga bilder att titta på. Detta kan nu bli verklighet även för våra barn.

Erfaren redaktör ligger bakom

Nu finns första numret av Koko förhoppningsvis snart i en butik nära oss. Magasinet riktar sig till barn mellan sex och tretton år, och det första numret kommer vara över hundra sidor tjockt. Den som ligger bakom tidningen är kultur- och modejournalisten Marie Birde. Hur kommer det sig då att den Förre Darling-redaktören släpper magasin för barn? Enligt egen utsago i en intervju med Resumé tidigare i år slog idén rot när hon själv fick barn och märkte att det inte fanns så många magasin och serietidningar som uppskattades av dem. Hon säger också att Koko finns både för att inspirera och lära barnen att det finns något mer än digitala världar att fördjupa sig i.

En tidning för alla barn

Tidningen kommer innehålla allt som rör barnens värld och ska tipsa om musik, böcker, filmer, pyssel och väcka nya slags funderingar. Dessutom lovar Marie Birde att Koko ska uppmuntra till läsning, skrivande, kreativitet och lek. Tidningen försöker också inspirera barnen till att vara sig själva och uppmuntra dem att det inte är fel att ha egna åsikter och värderingar, oavsett vad omvärlden säger till dem. Koko kommer ha en könsneutral inriktning och skaparen berättar i en intervju med Sveriges Tidsskrifter att hon länge störts av att flickor oftast får rosa prinsesstidningar medan pojkarna får tuffa superhjältetidningar. Koko är en tidning för barn, punkt slut, avslutar hon.