En typ av magasin som har blivit allt mer populär är inredningsmagasin. Det följer av det allmänna ökade intresset för inredning i Sverige, något som också återspeglar sig i det stora antalet inredningsprogram på tv, och de många kända inredningsdesigners som har kunnat göra karriär.
Bara för att inredningsmagasinen har fått ett uppsving på senare år betyder det dock inte att de inte har funnits tillgängliga länge. Ett av de största inredningsmagasinen i Sverige, Sköna hem, har till exempel getts ut sedan 1979. Idag har tidningen en upplaga på knappt 100 000 exemplar, och kommer ut 14 gånger om året.
Vissa inredningsmagasin är dock mer nystartade än så. Tidningen Residence började till exempel inte ges ut förrän år 2000, något som också märks på magasinets betydligt mindre upplaga på drygt 35 000 exemplar. Residence kommer ut 10 gånger om året, och ges sedan år 2013 ut av Aller Media. Aller Media tog då över tidningen från LRF Media, som i sin tur hade köpt magasinet av TTG Sverige AB.
Sköna hem har dock en värdig konkurrent i Plaza Interiör, som trots att den började ges ut mer än 15 år senare än Sköna hem, år 1995, idag har mer än 145 000 läsare varje månad. Det är också så ofta som magasinet kommer ut, med 12 nummer varje år. Magasinet ges ut av Plaza Publishing Group AB, som också har tagit steget och lanserat sin tidning i Finland, med en finsk utgåva som heter Plaza Koti.
Det man som läsare måste hålla i åtanke när man bläddrar i dessa inredningsmagasin är att de är tänkta att användas som inspiration, inte som ett perfekt exempel som man måste sträva efter. Med det sagt kan man ibland hitta en bild på ett rum eller en uteplats som man vill återskapa mer eller mindre exakt, och då är det självklart en stor fördel att magasinen vanligtvis skriver ut modellnamn och inköpsställe på de möbler och dekorationer som ingår i de olika reportagen. Om man till exempel ser en bild på en uteplats med ett Nordpool utespa Sarek Black Edition, kan man lätt hitta just det utespat när man söker efter återförsäljare tack vare att inredningsmagasinen skriver ut modellnamnen.